Kahlenberg

Wiedeń, wzgórze Kahlengerg (Austria)

• Lasek Wiedeński
  • Polski kościół na wzgórzu Kahlenberg
  • Jan III Sobieski, Jan Paweł II
  • Punkt widokowy na Wiedeń
  • Dojazd na Kahlenberg

Lasek Wiedeński

Każdy, kto kiedykolwiek choćby tylko przejeżdżał przez Wiedeń z pewnością zwrócił uwagę na otaczający miasto od północy i zachodu łańcuch wzgórz Lasku Wiedeńskiego. Najbardziej charakterystyczne z nich zwieńczone wysokim masztem anteny radiowo-telewizyjnej, to wzgórze to Kahlenberg (w tłumaczeniu na język polski - Łysa Góra). W miejscu tym chyba częściej słychać język polski niż niemiecki, ponadto zarówno parking jak i wstęp na taras widokowy jest darmowy.

Polski kościół św. Józefa na wzgórzu Kahlenberg

Wzgórze to jest warte odwiedzenia z kilku przyczyn:

1. Z tego miejsca w 1683 roku Król Polski Jan III Sobieski dowodził zwycięską bitwą o Wiedeń z Turkami. Opis bitwy z wikipedii w linku Bitwa pod Wiedniem.

Polski kościół na wzgórzu Kahlenberg w Wiedniu
Wnętrze kościoła św. Józefa na wzgórzu Kahlenberg

W kościele tym odprawiane są msze w języku polskim w niedziele i święta o godzinie 12. Więcej informacji na polskojęzycznej stronie internetowej  kościoła św. Józefa na Kahlenbergu

Jan III Sobieski, Jan Paweł II

Obok drzwi kościoła znajdują się pamiątkowe tablice pamiątkowe.
Pierwsza upamiętniająca bitwę z 12 września 1683 roku.

Jan III Sobieski, tablica na wzgórzu Kahlenberg
Tablica pamiątkowa poświęcona królowi Janowi III Sobieskiemu

Druga upamiętnia wizytę w tym miejscu papieża Jana Pawła II w trzechsetną rocznicę bitwy wiedeńskiej.

Papież Jan Paweł II, tablica na wzgórzu Kahlenberg
Tablica pamiątkowa poświęcona papieżowi Janowi Pawłowi II

Punkt widokowy na całą naddunajską aglomerację Wiedeńską

Wiedeń, widok ze wzgórza Kahlenberg
Panorama Wiednia z tarasu widokowego na Kahlenbergu

Wzgórze Kahlenberg o wysokości 484 m n.p.m. góruje około 300 m nad stolicą Austrii. Daje to ze znajdującego się przy hotelu tarasu widokowego widok naprawdę imponujący. Jak na dłoni widoczne są wszystkie dzielnice Wiednia wraz z nowoczesnymi wieżowcami, oraz koryto rzeki Dunaj podzielone na obszarze miasta na dwie części wyspą Donauinsel. Na pierwszym planie widzimy - winnice.

Parking na Kahlenbergu

Podaję współrzędne parkingu dla nawigacji N 48.27662, E 16.33574. Parkingu jest obszerny i darmowy.

Dojazd na Kahlenberg

Dojazd na samo wzgórze jest dość stromy po krętej i miejscami brukowanej drodze. Dojechać możemy od południa od strony Wiednia lub od północy od miasta Klosterneuburg (znanego ze wspaniałego opactwa).

Proponuję subiektywnie następujący wariant dojazdu:
Mapka dojazdu przez Wiedeń na Kahlenberg

Trasa liczy sobie 37 km i jej przejechanie powinno zająć 35 minut (źródło: google maps).
Jej podstawową zaletą jest to, że omija intensywny ruch miejski w centrum. Prowadzi najpierw drogami bezkolizyjnymi, a później bocznymi uliczkami o małym ruchu.
Poniżej podaję szczegółowy opis trasy z powyższej mapki mijane po drodze atrakcje wyróżniam na czerwono.
Dojeżdżając od strony Brna (Czechy) autostradą A5 docieramy do węzła Eibesbrunn (punkt A). Skręcamy  w prawo na obwodnicę Wiednia S1 w kierunku Korneuburga A22 (w lewo A23 jedziemy przez centrum Wiednia do Chorwacji czy Włoch). Uwaga. Jeżeli zjedziemy 200 metrów zbyt wcześnie w prawo (zaraz za tunelem) na drogę nr L1313 to na rondzie musimy skręcić w prawo i w ten sposób wrócić na obwodnicę. Następnie przejeżdżamy przez trzy tunele i na węźle w Korneuburgu (zaraz za trzecim najkrótszym tunelem skręcamy w lewo (punkt B) na autostradę A22 w kierunku centrum Wiednia. W lewo i do tyłu widok na ruiny zamku Kruzenstein. Dalej jedziemy autostradą wzdłuż rzeki. Możemy podziwiać przełom Dunaju przez ostatnie pasmo kończącego się w tym miejscu potężnego łańcucha Alp - wzgórza Lasku Wiedeńskiego. Na węźle Floridsdorf skręcamy w prawo na most Nordbrucke i przekraczamy oba koryta Dunaju z wyspą Donauinsel po środku. Ponieważ następny fragment wymaga uwagi przedstawię go na powiększeniu poniżej.

Wiedeń, dojazd na Kahlenberg - szczegóły
Szczegóły przejazdu w okolicach śluzy na kanale Dunaju

Na drugim zjeździe z mostu skręcamy w prawo a następnie zaraz w lewo i dalej już ulicą Handelskai, przez przejazdy kolejowe i przy małym mostku mijamy z prawej śluzę dla statków i potem w lewo (punkt C) przez historyczny most (Josef von Schemerl Brucke) zwieńczony charakterystycznymi lwami na kanale Dunaju. Znowu w lewo pod estakadą i w prawo pod wiadukt. Dalej prosto ulicą Sickenberggasse przecinamy Heiligenstadterstrasse (uwaga na tramwaje). Na końcu myk prawo, lewo i w punkcie D wyjeżdżamy na Kahlenbergerstrasse. Wąskimi uliczkami dzielnicy willowej Grinzing (ma tu swój dom m.in. Nicki Lauda) pniemy się w górę Hohenstrasse, którą serpentynami przez las docieramy na parking na Kahlenbergu.